Bodza W. Mihály


1968. augusztus 21-ére virradóra született Komáromban. Apja fedélzetmester, később uszálykormányos, a Komárom és Regensburg közti Duna szakaszon. A család a hajón élt.
A fiú szeme születése után hetekig nem nyílt ki. A problémát végül Budapesten, egy fiatal, indiai származású doktor segítségével orvosolták.
Későbbi élete során ez a „szemzár” időről időre visszatért. 1978-ban, egy nyári táborban, nagy hatással volt rá Öveges József, az ismert fizikus, aki több előadást tartott a táborozóknak. Ettől fogva házi kísérleteket végez a hajón, később a házuk udvarán felállított bódéban.
1981-től a családfő a MAHART Hajójavító üzemében vezető beosztásban dolgozik, a család egy Római parti szolgálati házban él.
Az 1991-ben vízre bocsátott legendás áruszállító hajó, a Baross első próbaútján Mihály is részt vesz. 
1982-ben, egy óbudai gimnáziumban kezdi meg középiskolai tanulmányait, de az első tanév után a mechanikai műszerész szakmát választja.
Fotózással is ekkor kezd komolyabban foglakozni.
1984-ben első díjat nyer „A mi Dunánk” című fotópályázaton. Rendszeresen jelennek meg felvételei a különböző természettudományos és technikai lapokban.
A sikeres műszerész szakvizsga után segéd-könyvtáros a Szépművészeti Múzeum kivételes, régi könyvállománnyal büszkélkedő Könyvtárában. Művészettörténeti ismereteit ekkoriban alapozza meg.
1984 és 1987 között színész, majd zeneszerző a Monteverdi Birkózókörben. A színházban az általa fejlesztett fénytechnikai és vetítési eszközökkel dolgoznak.
1987-ben felvételt nyer a Budapesti Műszaki Egyetem Természettudományi Karának Fizika szakára. A kötelező katonai szolgálat alól, látásproblémaira való tekintettel felmentést kap.
A berlini fal leomlása előtti időket a politikai aktivitás jellemzi: számos ellenzéki kiadvány sokszorosításában és terjesztésében vesz részt. A politikai rendőrség figyelmét is magára vonja. Az évtized legjelentősebb tömegdemonstrációja, a Dunakanyar Barátai által szervezett országos munkalassító mozgalom egyik hangadója.
1989-ben saját kísérleti színházi csoportot alapít B TRUPP néven, amely a mozgást, a filmet, a kortárs zenét, performance-ot fuzionálja újfajta szcenikai hatásokkal. A kollektíva négy földrész számos fesztiválján lép fel. 
1990-ben miniszteri engedéllyel a Magyar Képzőművészeti Főiskola díszlet- és jelmeztervező szakán is megkezdi tanulmányait.
Bár mindkét oktatási intézményben beilleszkedési problémákkal küzd, a Műszaki Egyetemen 1992-ben, a Képzőművészeti Főiskolán 1995-ben sikeresen diplomázik.
1994 óta szerepel hazai és külföldi, egyéni és csoportos képzőművészeti kiállításokon.  
1995-ben diplomamunkájával elnyeri a Prágai Nemzetközi Szcenográfiai Quadriennálé Diákszekciójának „Ezüst Versatil ” díját.
Az 1980-as évek underground korszaka után, az 1990-es évek második felétől professzionális színházi előadásokhoz, filmekhez készít látványterveket, zenét ír, belsőtereket, lakásokat, kaszinókat és más különleges funkciójú tereket tervez, kiállítási installációkon dolgozik.
1996-ban az Instituto Latinoamericano de Creación e Investigación Teatral, Caracas meghívására színházi csoportjával részt vesz a „Nemzetek Fesztiválja” programon, ahol előadásuk  elnyeri a fesztivál fődíját, a „La Luna de Plata” plakettet és a vele járó 5000 dolláros jutalmat.
Ebben az évben ismételt szemproblémái miatt felkeresi egykori indiai orvosát az chennali Udhi klinikán, ahol megismerkedik későbbi feleségével, akivel a Pilisben találnak otthonra.
1997-től különböző elektroakusztikus zenei formációk tagja.  
1998-től mintegy tucat független film társalkotója. A 2001-ben Medvigy Gáborral közösen jegyzett 70 perces fikciós filmjük komoly nemzetközi figyelmet kelt, a munka elnyeri a berlini Független Film Fesztivál fődíját, a trieszti Szabadesés Fesztivál fődíját, valamint a Független Producerek Európai Szövetségének kitüntető oklevelét és projekt finanszírozási támogatását.
1999-ben, szembetegségét eltitkolva, AFF-es ejtőernyős képzésre jelentkezik.
2000-től a madártávlati felvételek inspiratív hatása kimutatható látványtervezői munkásságában.
A legkiválóbb magyar színházművészek alkotótársa. Több kőszínházi és alternatív produkcióban dolgozik együtt olyan meghatározó egyéniségekkel, mint Ascher Tamás, Bodó Viktor, Hervé Diasnas, Fehér György, Gaál Erzsi, Halász Péter, Jeles András, Máté Gábor, Josef Nadj, Paál István, Schilling Árpád, Zsótér Sándor.
2000-től számos külföldi színházban tervez díszletet, visszatérő vendégművészként dolgozik többek között Bécsben, Berlinben, Prágában, Tel Avivban, Montreálban Melburne-ben, Honkongban és Szöulban.
2001-től környezetvédő flashmobokban, utcai akciókban vesz részt.
2002- ben „Bauhaus” típusú, intermediális iskolát alapít Bakelit néven. Tanítványaival létrehozza a „Why the people sing” kortárs elektronikus zenei formációt. A csoport a Közép-európai alternatív zenei szcéna szinte valamennyi helyszínén föllép.
2003-ban megjelenik első zenei DVD-jük, „Porqué canta el pueblo” címmel.
2003-től mester a Magyar Képzőművészeti Egyetem Látványtervező Tanszékén.
2003-ban a Prágai Szcenográfiai Quadriennálé Diákszekciójának kurátora és a Nemzeti szekcióban bemutatott, „Kubus” című térkonstrukció egyik alkotója. A művet a szakmai zsűri az „Et in Arcadia Ego” különdíjjal jutalmazta.
2004-től vendégprofesszor neves európai művészeti egyetemeken: IPH, Berlin; Central School of Drama, Edinburgh; Academy of Theatre Design, Leeds; Josef Svoboda College, Dublin.  
2005-ben folyóiratot alapít Látvány és Valóság (LáVa) címmel. A magyar és angol nyelven kiadott lapnak 2010-ig főszerkesztője.
A pilisi házban berendezett műhelyében számos kollégája, barátja dolgozik. Nyáron szabadegyetemet, kurzust vezet a transzparens és a tükröződő felületek együttes használatának lehetőségeiről. 
A LáVa Független Színházi Társaság egyik munkatársaként több, szociális problematikával foglalkozó előadás társalkotója. Magyarország apró falvaiban, cigánytelepeken, peremvidéki településeken drámapedagógiai, társadalomkutatási és kulturális alapú vidékfejlesztési terepmunkát végez.
2006-ban fotózás közben megsérül egy budapesti utcai zavargásban.
2007-ben életmű kiállítása nyílik a berlini Galerie Hermes-ben. A tárlatot a rákövetkező évben bemutatja bécsi Haus Janus és a lyoni Claque Institut. Budapesten egy kispesti magángaléria, az AKVA fogadja be és állítja ki az œuvre egy részét.
2008 és 2009 között a VOLT Kulturális és Esélyegyenlőségi Telephely mentora. Az egykori áramfejlesztő épület tetejére űrhajós leszállópályát tervez barátaival. Ekkor lép kapcsolatba a KIK Kutató Intézet munkatársaival, akik bevonják a Hattyú csillagképben található Cygnus X-3 csillagrendszer, más szóval az univerzumban jelenlévő ötödik dimenzió kutatásába. 
Műhelyében térmanipulációs kísérletekbe fog.
2010-ben a genfi Large Hadron Collider részecskegyorsító munkatársaival Münchenben bemutatják a “Láva” című előadásfolyamot, amely táncosok, operaénekesek, köztük fogyatékkal élők közreműködésével a tér- és dimenziókutatási tevékenységének egyfajta művészi összegzése.
A produkció művészeti és tudományos körökben is rendkívüli indulatokat szít. Tény, hogy a harmadik előadás után ismeretlenek felgyújtják a díszleteket.
2010-ben a LáVa Alapítvány Budapesten is bemutatja a művet. Ennek kapcsán az alkotókat több ízben megfenyegetik, utóbb a színházi teret és a jelmezeket, díszleteket megrongálják.
Ugyanebben az évben, 2010-ben “Hámozott dinnye” című alkotásával elnyeri az új-zélandi Aucklandban rendezett World Stage Spaces Competition fődíját.
2010 októberében ejtőernyős ugrást hajt végre az ökológiai katasztrófával sújtott Kolontár környékén. A vörösiszap tározó átszakadásáról készült fényképeinek zömét az ellene indított szabálysértési eljárás során elkobozzák. Kicsi, amatőr gépében maradt felvételei bejárják a világsajtót.
2010 késő őszén Prof. Leela Shastri indiai származású, Londonban élő esztéta, Bodza régi barátja és egyik legfontosabb szellemi partnere életút interjút készített vele, amit az NBBC Art Channel fő műsoridőben sugárzott.
Ez az utolsó hangdokumentumunk róla.
2010. december 6-án az éjszakai órákban még bizonyosan műhelyében dolgozik.
Jelenleg eltűntnek nyilvánítva.

Hivatalos honlap: www.bodzaw.com