Khell Csörsz

Díszlettervező

F.G.Lorca: HA ELMÚLIK AZ ÖT ÉV

Rendező: Zsámbéki Gábor

Jelmeztervező.: Szakács Györgyi

Katona József Színház, Budapest, 2019. 05. 18.

Fotó: Horváth Judit

Díszlettervező

F.G.Lorca: HA ELMÚLIK AZ ÖT ÉV

Rendező: Zsámbéki Gábor

Jelmeztervező.: Szakács Györgyi

Katona József Színház, Budapest, 2019. 05. 18.

Fotó: Horváth Judit

…Látomás ez. Lélegzetelállítóan gyönyörűek a szemünk elé táruló képek. Khell Csörsz mennyezetig

meleg-rozsdaszínnel keretezte a történetet. Ezekből fordulnak ki a hatalmas táblák, amelyek nyílnak

és csukódnak, be és kiengedik az aktuális résztvevőt. A jelzésszerű kellékek: tárgyak, az ívelt

keretben a lépcsősor, a lógatott keretben a viharos égboltrészlet és az eléje úszó felhő, aztán a

mennyezetről lehulló fatörzserdő a maguk konkrétságában valósítják meg az abszrtaktat, a szűrt.

Szakács Györgyi jelmezei cizellálják az érzékenységet és a finomságot, amely átlebeg ezen a valóságos

nem-valóság történeten… 

Józsa Ágnes “Ha elmúlik öt év”

…a megsemmisülés ott ólálkodik a közelben.  Kiemelt szerepet kap ebben Khell Csörsz szürrealista festőket (Dali, Magritte) idéző díszlete. Egy semmibe vezető lépcső, mögötte tátongó ürességgel. Eldőlt, mindig hat órát mutató falióra, amelynek az ingája az előadás egy pontján lezuhan. Tetőablak mögött feltűnő képek. És egy iratokkal, könyvekkel roskadásig megpakolt könyvespolc. A színpadképhez Szakács Györgyi egységes, tiszta színekben fogalmazó jelmezei plusz jelentéseket társítanak…

Turbuly Lilla “A semmibe nyíló ajtó”

A teljes szöveg kinyitásához kattintson ide!

C U R R I C U L U M   V I T A E

Khell Csörsz vizuális tervező

1953 március 21 Budapest

Diplomadíjjal végez a Budapesti Műszaki Egyetem Építészmérnöki Karán 1977-ben

1982-ben a Magyar Iparművészeti Egyetemen szerez grafikusművészi diplomát.

Színházi tervezéssel 1979-ben kezd el foglalkozni.

A nyolcvanas évek elején kötődik a Katona József Színházhoz, elsősorban Zsámbéki Gábor alkotótársaként.

Alkotó részese a színház legendás fénykorának, turnéinak, világsikereinek, Chicagotól Hong Kongig. Gyakori eset, hogy a társulat megérkeztéig a helyszínre alkalmazva építi meg az előadás díszleteit.

Később, ugyancsak főként Zsámbéki alkotótársaként, többfelé sikerrel tervez külföldön, Stuttgartban, Düsseldorfban, Frankfurtban, az izraeli Cameriben, a lengyel Nemzetiben, és skandináviában többfelé. (Oslo, Trondheim, Stavanger…)

Marton László munkatársaként Írországban, Milwaukee-ben (USA) Torontóban tervez. Gyakran dolgozik Cilla Back finn rendezővel, Turkuban, Kuopioban, Tamperében. Az Európai Unió egyik színházi projectje kapcsán Marie N’Diaye:

Hilda című kamaradarabjával a berlini Schaubühcnében tartják a bemutatót, majd Lisszabonba és Tamperébe is elviszik az előadást. Ugyancsak Back alkotótársaként vesz rész a bochumi Schauspielhaus, Lorca: Yerma c. műve színpadravitelében. 2015-ben Heidelbergben, Vasaban és a helsinki Svéd Színházban, és Lilla Teaternben dolgozik Cilla Back alkotótársaként.

A zenés színház a 90-es évek végén kezdi foglalkoztatni. Opera, operett és musical egyaránt előfordul feladatai körül. Más alkotók mellett elsősorban Kerényi Miklós Gábor, Réthly Attila, és a fiatal Szabó Máté munkatársaként dolgozik.

Az utóbbi műfaj sikeres előadásaival ugyancsak kilép a nemzetközi színpadra:

A Kerényi-rendezéseket Bukarestbe, Szentpétervárra hívják, a Primavera fesztivál győzteseként Szabó Don Giovannija Plzenben képviseli a magyar színeket. Ezeknek az előadásoknak meghatározó eleme a sajátos díszletvilág,

Ahogyan azt az Opera Life kritikusa a Dr Faust kapcsán kiemeli.

2016-ban a szegedi Bolygó hollandi, és a zeneakadémiai, Britten féle Szenti-

vánéji álom tervezése fűződik a nevéhez.

1979-től csaknem az összes hazai színházban tervez, olykor grafikusként és építészként is közreműködik. Színházi plakátjai, műsorfüzetei több kiállításon és gyűjteményben szerepelnek. Színházi építészet terén a nevéhez fűződik a stuttgarti Kultur unterm Turm programterve, az Örkény Színház belső portálkia-

lakítása, a marosvásárhelyi Spectrum Színház terve.

(nem színházi vonatkozású építészként is tevékeny, elsősorban műemléki, belsőépítészeti vonzatú feladatok kapcsán: Griff Szálló Pápa, Zila Kávéház Bp

Borbíróság Bp. stb)

Esetenként kurzusvezető a Képzőművészeti Egyetemen, külföldi workshopokon.

Rendszeresen vesz rész szakmai tárlatokon, itthon és külföldön is. 2013-ban és 2017-ben a Látványtér Kiállításon elnyerte az „Év Díszletervezője“ díjat.

Kétszer nyer díjat az Úlvidéki Triennálén. (nemzetközi színházművészeti tárlat)

Többször nyerte el az Országos Színházi Találkozó „Legjobb Díszlet“ díját, ahogyan a Kritikusok Díját is.

2003-ban Jászai Díjat, 2017-ben Hevesi díjat kapott.