Rátkai Erzsébet

Született: Budapest, 1956.01.03
Postacím: H-1064 Budapest, Vörösmarty u. 60.
Telefon: +36 70 321 7923
E-mail: erzsebet.ratkai@gmail.com
WEB: www.ratkai.hu

Tanulmányok:

1.    1962-1970 Kodály Zoltán Ének és Zenei Általános Iskola (Kecskemét).
2.    1970-74      Tömörkény István Képzőművészeti Szakközépiskola (Szeged), szobrász szak.
3.    1974-1980: „VŠMU” Színház és Zeneművészeti Akadémia (Bratislava) UNESCO által támogatott Díszlet- és Jelmeztervezési szaka;

professzorok:   
•    Ľudmila Purkyňová, Stanislava Vaníčková  – jelmeztervezés,
•    Ladislav Vychodil, Otto Šujan – díszlettervezés.
4.    Jelenleg:  „VŠMU” Színház és Zeneművészeti Akadémia (Bratislava) – DLA doktorandusz.

A teljes szöveg kinyitásához kattintson ide!

Szakmai működés:

 

Látványtervezés

Művészi alkotótevékenységében pályája kezdetén egyaránt tervezett díszleteket és jelmezeket. Idővel azonban elsősorban a jelmeztervezésre specializálódott, ami minden esetben magába foglalja a teljes kivitelezésre kiterjedő közvetlen tervezői művezetést, különös tekintettel a látszódó felületek szükség szerinti nemesítésére, patinázására és egyéb igényes felületi megmunkálásaira, amely felületi megmunkálási rendszer meghonosítója Magyarországon. A tervezés során mindig a produkció egészéhez igazodó egységes látvány megvalósítására törekszik, ahol az egyes szereplők a saját karakterük lehető legtökéletesebb megjelenítése mellett szervesen illeszkednek a színpadi látvány egészébe. Ezáltal pl. történelmi darabok esetén olyan színpadképek jönnek létre, amelyek korabeli nagy mesterek megelevenedett festményeiként hatnak.

Működésének fontosabb területei:
1.    1980-1988: Kecskeméti Katona József Színház – díszlet- és jelmeztervezője
2.    1988-2000: Veszprémi Petőfi Színház – jelmeztervező, 1991-től 2000-ig a színház vezető jelmeztervezője. Megszervezi és vezeti az ország egyik legszínvonalasabb jelmezgyártó és karbantartó részlegét, létrehozza Magyarország első és máig is egyetlen jelmezpatinázó műhelyét, amely az új „régi” ruhák kialakítása során igen sok technológiai kísérlet színtere lett.
3.    1990-1999: A Madách Színháznál is státuszban van, mint jelmeztervező.
4.    1990-   :  Szegedi Szabadtéri Játékokon jelmeztervező
5.    2000-  : Független tervezőként dolgozik hazai, szlovák és német színházaknál;
6.    2002-2004: Két tanévben jelmeztervezést tanított a Magyar Képzőművészeti Egyetemen.
7.    2012-  : A Magyar Művészeti Akadémia tagja

Eddigi tervezései: összesen mintegy 300 színházi produkció jelmeztervezése, több tucat produkciónak a díszlettervezést is magába foglaló, teljes látványterve valamint több TV-film jelmeztervezése.

Művészetelméleti kutatómunka:

•    A jelmezgyártáshoz gazdaságosan felhasználható anyagok kívánt hatást eredményező megmunkálási technológiáinak folyamatos kutatása és fejlesztése, olcsó anyagok olcsó eljárásokkal történő „megszépítése”, nemes felületek nyerése céljából.
•     Különböző korok viseleteinek tanulmányozása, ezen belül elsősorban a sztyeppei népek viseleteinek és a korabeli európai viseleteknek az egymásra hatása a Kárpát-medencei népek öltözködésében Attila korától a magyar királyság első századaiig (ami még meglehetősen feltáratlan terület), és ennek színpadi ábrázolása a különböző műfajok speciális igényei szerint. (Ez utóbbi a doktori értekezésének a témája).

Jelentősebb kiállítások:

•    Közös kiállítások: MAOE Látványtár (Pécs 2012), MAOE Látványtár (Budapest 2011), Magyar Iparművészet 2010 (Budapest 2010), Állami Művészeti Díjazottak Kiállítása (Budapest 2008), Prágai Quadriennálé 1975, 1979, 2003; Pécsi Országos Színházi Találkozó 2004 (tanítványival közösen); 175 éves a Miskolci Nemzeti Színház 2003.; Műcsarnok (Budapest 1983).;
•    Egyéni kiállítások: Tusványosi Szabadegyetem (Tusnádfürdő 2011), Helikon Kastélymúzeum Keszthely 2008, Prágai Quadriennálé 2003 (Kiállításra kerültek a Magyar Állami Operaház „A vajda tornya” című produkciójához tervezett jelmezek. A kiállítását megtekintette Ralph Koltai a brit szcenográfia doyenje, és elismerése jeléül a következő évben meghívta Londonba a 80-ik születésnapja alkalmából a National Theatre-ben tartott jubileumi életmű kiállítására.); Pécsi Országos Színházi Találkozó 2003; Madách Színház 2002.; Székesfehérvári Vörösmarty Színház  2002.; Kecskeméti Városi Könyvtár 2000.; Veszprémi Petőfi Színházban (két alkalommal); Szombathelyi Művelődési Központ.

Kitüntetések:

•    Prágai Quadriennálé 1979 – kitüntető oklevél,
•    Veszprémi Sízinházpártoló Egyesület Petőfi díja 1995,
•    Szeged város Dömötör díja 2008,
•    Ferenczy Noémi-díj 2008,
•    Az év jelmeztervezője 2011.

Publikációk:

Szakcikkek 2002-től a Diszkrónika + Stage és a Színpad című folyóiratban.

Részvétel szakmai szervezetekben:

•    Magyar SzínházTechnikai Szövetség (MSZTSZ),
•    Magyar Alkotóművészek Országos Egyesülete (MAOE),
•    Magyar Látvány-, Díszlet- és Jelmeztervezők Társasága.

Társadalmi tevékenységének elsődleges célja az egykor szebb napokat látott hazai színházi háttéripar még meglévő maradványainak megmentése a teljes megsemmisítéstől, és a még jelmezgyártással foglalkozók körében a nálunk nagyrészt ismeretlen élenjáró anyag-megmunkálási eljárások terjesztése. (l. a Színpad c. folyóirat VI. évfolyam 2. számában megjelent „Gondolatok a magyarországi színházi jelmezgyártás helyzetéről” című tanulmányt).

Budapest, 2013. május 25.

Kacsóh Pongrác – Petőfi Sándor – Heltai Jenő – Bakonyi Károly: János vitéz (Pécsi Nemzeti Színház; Rendező: Nagy Viktor, Jelmeztervező: Rátkai Erzsébet, Díszlettervező: Horesnyi Balázs – Bemutató: 2012. szeptember 21.)