Khell Csörsz
C U R R I C U L U M V I T A E
Khell Csörsz vizuális tervező
1953 március 21 Budapest
Diplomadíjjal végez a Budapesti Műszaki Egyetem Építészmérnöki Karán 1977-ben
1982-ben a Magyar Iparművészeti Egyetemen szerez grafikusművészi diplomát.
Színházi tervezéssel 1979-ben kezd el foglalkozni.
A nyolcvanas évek elején kötődik a Katona József Színházhoz, elsősorban Zsámbéki Gábor alkotótársaként.
Alkotó részese a színház legendás fénykorának, turnéinak, világsikereinek, Chicagotól Hong Kongig. Gyakori eset, hogy a társulat megérkeztéig a helyszínre alkalmazva építi meg az előadás díszleteit.
Később, ugyancsak főként Zsámbéki alkotótársaként, többfelé sikerrel tervez külföldön, Stuttgartban, Düsseldorfban, Frankfurtban, az izraeli Cameriben, a lengyel Nemzetiben, és skandináviában többfelé. (Oslo, Trondheim, Stavanger…)
A teljes szöveg kinyitásához kattintson ide!
Marton László munkatársaként Írországban, Milwaukee-ben (USA) Torontóban tervez. Gyakran dolgozik Cilla Back finn rendezővel, Turkuban, Kuopioban, Tamperében. Az Európai Unió egyik színházi projectje kapcsán Marie N’Diaye:
Hilda című kamaradarabjával a berlini Schaubühcnében tartják a bemutatót, majd Lisszabonba és Tamperébe is elviszik az előadást. Ugyancsak Back alkotótársaként vesz rész a bochumi Schauspielhaus, Lorca: Yerma c. műve színpadravitelében. 2015-ben Heidelbergben, Vasaban és a helsinki Svéd Színházban, és Lilla Teaternben dolgozik Cilla Back alkotótársaként.
A zenés színház a 90-es évek végén kezdi foglalkoztatni. Opera, operett és musical egyaránt előfordul feladatai körül. Más alkotók mellett elsősorban Kerényi Miklós Gábor, Réthly Attila, és a fiatal Szabó Máté munkatársaként dolgozik.
Az utóbbi műfaj sikeres előadásaival ugyancsak kilép a nemzetközi színpadra:
A Kerényi-rendezéseket Bukarestbe, Szentpétervárra hívják, a Primavera fesztivál győzteseként Szabó Don Giovannija Plzenben képviseli a magyar színeket. Ezeknek az előadásoknak meghatározó eleme a sajátos díszletvilág,
Ahogyan azt az Opera Life kritikusa a Dr Faust kapcsán kiemeli.
2016-ban a szegedi Bolygó hollandi, és a zeneakadémiai, Britten féle Szenti-
vánéji álom tervezése fűződik a nevéhez.
1979-től csaknem az összes hazai színházban tervez, olykor grafikusként és építészként is közreműködik. Színházi plakátjai, műsorfüzetei több kiállításon és gyűjteményben szerepelnek. Színházi építészet terén a nevéhez fűződik a stuttgarti Kultur unterm Turm programterve, az Örkény Színház belső portálkia-
lakítása, a marosvásárhelyi Spectrum Színház terve.
(nem színházi vonatkozású építészként is tevékeny, elsősorban műemléki, belsőépítészeti vonzatú feladatok kapcsán: Griff Szálló Pápa, Zila Kávéház Bp
Borbíróság Bp. stb)
Esetenként kurzusvezető a Képzőművészeti Egyetemen, külföldi workshopokon.
Rendszeresen vesz rész szakmai tárlatokon, itthon és külföldön is. 2013-ban és 2017-ben a Látványtér Kiállításon elnyerte az „Év Díszletervezője“ díjat.
Kétszer nyer díjat az Úlvidéki Triennálén. (nemzetközi színházművészeti tárlat)
Többször nyerte el az Országos Színházi Találkozó „Legjobb Díszlet“ díját, ahogyan a Kritikusok Díját is.
2003-ban Jászai Díjat, 2017-ben Hevesi díjat kapott.
Örkény István: TÓTÉK
Rendező: Bezerédi Zoltán
Díszlettervező: Khell Csörsz
Jelmeztervező: Cselényi Nóra
Szegedi Nemzeti Színház, 2018. 09. 28.
Mozart (Wolfgang Amadeus): FIGARO HÁZASSÁGA (Co-opera)
Rendező: Szabó Máté
Díszlettervező: Khell Csörsz
Jelmeztervező: Benedek Mária
Szentendrei Teátrum, 2018. 07. 27.
Fényes Szabolcs, Harmath Imre: MAYA
Átdolgozta: Gém György és Réthly Attila
Rendező: Réthly Attila
Koreográfus: Lőcsei Jenő
Díszlet: Khell Csörsz
Jelmez: Velich Rita
Budapesti Operettszínház, 2018. 11. 30.